Warzywa

Dzisiaj poruszę temat warzyw, dużo osób omija warzywa jak tylko się da, ponieważ uważa się, że nie posiadają one żadnych wartości odżywczych oraz zwyczajnie źle smakują. Od 12 roku życia wyczynowo trenuję kajakarstwo, do codziennych treningów potrzebuję bardzo dużych pokładów energii oraz wszystkich najważniejszych składników odżywczych. Podczas  treningów trwających ponad 2h dziennie odczuwałem brak witamin, drętwiały mi ręce, dostawałem skurczy oraz ogólne osłabienie organizmu.  Postanowiłem kupić witaminy w aptece , brałem je przez miesiąc i nie odczuwałem znacznej poprawy, dlatego postanowiłem posłuchać się babci, która od zawsze mi powtarzała –„ jedz warzywa a będziesz zdrowy i silny”.  I teraz muszę powiedzieć, że miała racje, od momentu jak dodałem warzywa do swojej diety, przestałem narzekać na bolące mięśnie i inne dolegliwości.

 

To co teraz usłyszycie może być dla was co najmniej dziwne, ale spośród wszystkich produktów jakie zjadamy są takie, które mają o wiele więcej wartości odżywczych i witamin niż inne – tak są to warzywa . Oczywiście  teraz można się kłócić, że to nie prawda itd. Piszę to co wiem z wiarygodnych źródeł i nie mam zamiaru namawiać kogoś do odstawienia mięsa i innych potraw ponieważ byłoby to błędem, ja osobiście traktuje warzywa jako bardzo ważny dodatek do mięsa.  Co jest głównym powodem nie jedzenia warzyw? – odpowiedź to ich smak.

 

Dlatego postanowiłem przedstawić wam 4 sposoby dobrego przygotowania warzyw, aby każdy mógł zajadać się z uśmiechem na twarzy.

 

Pyszny posiłek dla dwojga:

Chyba wszyscy znają paprykę nadziewaną mięsem lub gołąbki? Czysty standard, ale słodkie, faszerowane papryki to danie którym poruszycie swoją wyobraźnię.

Składniki:

– 150 g kruszonego chleba

-70 g kaparów ( trudno je dostać więc, można ten składnik ominąć)

– Dwa ząbki czosnku

– 150g czarnych oliwek

– 50g natki pietruszki (posiekanej)

– 70 g rodzynek

– 40-50 ml octu balsamicznego

– oliwa

– Cztery czerwone papryki

 

Czas przygotowania: 20 min

Czas pobytu w piekarniku: 25 min

 

Jak przygotować?

No to zaczynamy,  150g chleba ścieramy na tarce o większych Okach, musimy bardzo drobno posiekać czosnek. Opłukujemy kapary i oliwki w zimnej wodzie i osuszamy je papierowym ręcznikiem bądź ścierką. Teraz przygotowujemy paprykę, obcinamy daszki od strony ogonka i zostawiamy na boku. Wycinamy cały środek papryki, lecz musimy uważać by nie uszkodzić jej zewnętrznej części. Teraz jak już wszystko mamy przygotowane , mieszamy składniki w pojemniku może być miska: okruszki chleba, posiekana natkę pietruszki, czosnek, rodzynki, oliwki , kapary oraz dolewamy trochę oliwy, żeby wszystko się trzymało jak należy i upychamy do papryki i przykrywamy czapeczkami.  Drugą częścią jest , przygotowanie piekarnika, rozgrzewamy go do 180 stopni, następnie smarujemy blachę oliwą ,układamy papryki daszkami do góry na blaszce, dodatkowo polewamy  je odrobiną oliwy. Przykrywamy blachę folią żaroodporną i wstawiamy do rozgrzanego piekarnika na 15-20 min do momentu aż papryki zmiękną, najlepiej w trakcie pieczenia sprawdzać czy już są odpowiednio miękkie , jeżeli nie to przytrzymujemy je 5 min dłużej. Wyjmujemy z piekarnika, przekładamy na talerze, do blaszki na której znajduje się sok z papryki dolewamy olej balsamiczny oraz trochę oliwy i mieszamy i mamy gotowy sos, polewamy nim papryczki i gotowe. Smacznego .

Na koniec taka ciekawostka, posiłek zawiera:

400% dziennego zapotrzebowania na witaminę C oraz 20% zapotrzebowania na błonnik.

 

 

Kolejny tym razem o wiele szybszy posiłek w przygotowaniu – domowa zupka chińska, polecam na szybki obiad dla dwóch osób.

Potrzebne składniki:

–  Dwa gniazda azjatyckiego makaronu

– 2 kostki buliony warzywnego

– Dwie marchewki

– Pół łyżeczki brązowego cukru

– 4-5 łodygi szczypiorku

– Sok z małej limonki

– 3 łyżki ciemnego sosu sojowego

-1/3 zielonej papryczki chilli

– Dwa liście zielonej kapusty

– Trzy łyżki zielonego groszku

– Mały ząbek czosnku

 

Jak przygotować?- to jest banalnie proste:

Musimy obrać marchewkę i pokroić w kostkę, z papryczki chilli wyjmujemy pestki i drobno ją siekamy, to samo robimy z zielonymi elementami szczypiorku.  Rwiemy liście kapusty na małe kawałki, miażdżymy czosnek i odsączmy groszek jeżeli mamy go z puszki.

Przechodzimy do gotowania: Wrzucamy wszystko do garnka z wrzącą wodą, dodajemy makaron i kostkę bulionu, mieszamy i gotujemy na wolnym ogniu przez 8-10 min, na sam koniec dla smaku skrapiamy sokiem z limonki i sosem sojowym.

Ciekawostka: ten lekki szybki posiłek dostarcza nam 300% dziennego zapotrzebowania na witaminę A oraz 25g białka.

 

 

 

Macie dość gotowanego kalafioru? To doskonale, podam wam teraz prosty przepis na poprawienie smaku przystawce jaką jest kalafior czy brokuł.

Smażony kalafior  z sosem

Składniki:

– Jeden duży kalafior

– Dwie łyżki majonezu

– Jeden ząbek czosnku

– Sok z polowy cytryny

– Jedna łyżka wędzonej papryki

– Dwie łyżki oleju

 

Jak sprawnie przygotować?

Na początku zabieramy się za sos, łączymy w misce majonez, zmiażdżony czosnek oraz sok z cytryny, mieszamy i odstawiamy na bok. Rozgrzewamy piekarnik do 180 stopni .W między czasie kroimy kalafior an mniejsze kawałki skrapiamy go olejem oraz posypujemy papryką i wrzucamy na patelnię, podpiekamy  po minucie z obu stron i wstawiamy do piekarnika na 10 min, aż zmięknie.

Po wyciągnięci z piekarnika , kładziemy na talerz skrapiamy sosem i gotowe.  Proste? A jakie smaczne.

 

 

A  teraz czas na Danie dla prawdziwego twardziela:

Jajka sadzone z brokułami i salami

Składniki:

– Jeden brokuł

– Dwie łyżki oliwy

– Dwa ząbki czosnku

– 50 g salami (plastry)

– suszona papryka

– 4-5 jajek ( w zależności od osób)

– sól

– pieprz

 

Jak przygotować?

Na samym początku musimy wrzucić brokuł do gotującej się wody na 4-5 min, później odsączyć go i  spłukać zimną wodą, następnie rozgrzewamy patelnię z oliwą na małym ogniu, wrzucamy wszystkie składniki: czosnek, paprykę, salami, brokuły i smażymy aż zbrązowieją. Na drugiej patelni smażymy jaja.  Przekładamy na talerz i zostaje mi życzyć tylko smacznego.

 

 

I to by było na tyle, oczywiście postaram się odświeżyć temat nowymi wartościowymi informacjami.

Jeżeli macie coś do powiedzenia  to udzielajcie się w komentarzach 😉