Szpinak – bądź silny jak papaj

Wracam do pisania po dłuższej przerwie, powodem były mistrzostwa świata w kajak polo w których brałem udział, ale przejdę do tematu.

W przeciągu kilku ostatnich lat nie słyszałem nigdzie aby ktoś zajadał się szpinakiem, a tu proszę od kilku dni panuje szał na jedzenie szpinaku, wrócił w wielkim stylu na stoły wielu smakoszy. Słysząc szpinak od razu przypomina mi się bajka  „papaj”, marynarz jedząc szpinak stawał się silniejszy, a więc wydaje mi się, że coś musi w tym być, dlatego postanowiłem napisać coś w temacie.

Mogę zaryzykować i powiedzieć, że jeżeli w szpinaku nie ma czegoś niezbędnego dla naszego organizmu to zwyczaje takie coś nie istnieje. Szpinak ma praktycznie wszystko, zaczynając od związków fitochemicznych, które powstrzymują rozwój nowotworów, witaminy B,  która opisana była już w innych postach ale mogę dodać że łagodzi depresję, luteina, która ma bardzo dobry wpływ na poprawę wzroku, żelazo, wapń, błonnik, magnez, i wiele innych odgrywających bardzo ważną rolę składników odżywczych. Oczywiście jego smak mówi sam za siebie, pychaaaaa.

Uwaga !!! – szpinak musi być świeży, ponieważ po jakimś czasie traci swoje składniki odżywcze.

 

Teraz  podam wam 3 dania ze szpinakiem, które możecie przygotować w bardzo łatwy sposób:

 

Dania ze szpinakiem:

Szpinak (Saute) czyli szpinak z papryką

Wartości odżywcze w jednej porcji:

Energia: 50 kcal

Białko: 3g

Tłuszcz: 5 g

Węglowodany: 4g

 

Skład:

350 g szpinaku – koniecznie świeży

Połowa cytryny

Jedna łyżka stołowa oliwy

Mielona papryka (szczypta)

Przyprawy typu (pieprz, sól)

Dla smakoszy – 1 ząbek czosnku , można go zmielić, bądź w plasterki

 

Przygotowanie:

Należy przepłukać szpinak w czystej wodzie, położyć go na desce bądź sitku aby ociekł. Następnie w garnku rozgrzewamy oliwę i dodajemy wcześniej utarty bądź pokrojony ząbek czosnku, podsmażamy około 3 mi , w trakcie dodajemy szczyptę papryki cały czas mieszając.  Po tym czasie możemy dodać szpinak , i gotujemy nie dłużej niż 4 min, kontrolując żeby szpinak nie stracił koloru, na sam koniec skropić cytryna i gotowe. Smacznego.

 

 

Makaron ze szpinakiem

Wartości odżywcze w jednej porcji:

Energia: 550 kcal

Białko: 25g

Tłuszcz: 13g

Węglowodany: 80g

 

Skład:

Paczka makaronu lasagne

400g szpinaku + mała cukinia

150 g sera camembert, 20 g parmezanu, 3 surowe żółtka + oregano

Jedna łyżka stołowa sera mascarpone

3 łyżki śmietany 30%

 

Przygotowanie:

Żaroodporną formę wysmaruj oliwą, wyłóż płatami dół wcześniej przygotowaną formę. Czysty świeży szpinak połóż na rozgrzana patelnię i podgrzewaj nie dłużej niż minuta, potnij go na małe kawałeczki, dodaj ser mascarpone i żółtka. Obraną cukinię pokrój w plasterki, camembert, na małe kawałki. Na formie z makaronem układaj szpinak, cukinię, camembert, skrop oliwą i dodaj pieprzu. Teraz zrób sos, na patelnie dodaj śmietanę i trochę sera camembert  posyp parmezanem i zapiekaj w piekarniku rozgrzanym do 200  stopni C. Myślę, że nie będziecie mieli większego problemu z przygotowaniem tego pysznego posiłku dla całej rodziny.

 

 

Szpinak z grillowanym filetem z kurczaka

 

Wartości odżywcze:

Energia: 130 kcal

Białko: 18g

Tłuszcz: 4g

Węglowodany: 100g

 

Skład:

250g szpinaku, 150 g fasolki szparagowej (zielonej)

Dwa średniej wielkości filety z kurczaka

6 pomidorów

Czerowna cebula

Sok z jednej limonki

Czosnek (1 ząbek)

Przyprawy: (sól, pieprz, oliwa)

 

Przygotowanie:

Na sam początek przygotujmy  miskę, wymieszajmy rozdrobniony przez nas czosnek , sok z limonki, oliwę sól i pieprz. Odstawiamy to na bok i zabieramy się za ogarnięcie fasolki, wrzucamy fasolkę do wrzątku (solimy wcześniej wodę), i gotujemy do momentu aż fasola zrobi się mięciutka, następnie odsączamy i  oblewamy zimna woda. Zabieramy się za szpinak , musimy go wysuszyć i wrzucić do miski, dodajemy pokrojone pomidory oraz cebulę. Na sam koniec przyprawiamy filety i wrzucamy na grilla, jak już będą gotowe robimy z nich drobne kosteczki , wszystko wrzucamy do miski , wymieszamy i gotowe. Jak sami widzicie nic trudnego, a naprawdę smaczne.

 

Żeby nie było,  wczoraj sam przygotowałem sobie  sałatkę z kurczakiem i sam siebie zaskoczyłem bo było bardzo dobre, a nie jestem mistrzem w gotowaniu i takich tam. Jeżeli będziecie chcieli dowiedzieć się czegoś więcej – zapraszam do komentowania. 😀