Kalorie – i wiesz więcej, chipsy, batoniki, wafelki, cukierki

Cześć,

ostatnio co chwilę słyszałem od swoich znajomych  ” kalorie to „, „kalorie są” dlatego postanowiłem dzisiaj opisać całą prawdę o kaloriach, jak sami wiemy  informacje o nich znajdują się wszędzie, idziemy do restauracji zaglądamy do menu a tam co? Obok ceny posiłku podana jest od razu liczba kalorii. Produkty z supermarketów, chipsy, batoniki, wafelki, cukierki, a nawet mięso oraz warzywa i wiele innych,  wszystkie na opakowaniu mają podaną liczbę kalorii. Ale właściwie po co to wszystko?  A właśnie po to, żeby wprowadzić ludzi w błąd, przez to wszystko dajemy sobie wmówić, że wszystkie kalorie są sobie równe.  Przez to wszystko „dla nas” dostarczając 400 kcal z warzyw czy 400 kalorii ze słodyczy,  znaczy to samo – a właśnie , że nie !

 

Czy wszystkie kalorie są sobie równe?

–  i tu większość się zdziwi – NIE!

Naszą energię czerpiemy z 3 źródeł: białko, węglowodany oraz tłuszcze. Każdy z nich traktowany jest przez organizm na swój sposób. Na każde 100 kalorii węglowodanów, które dostarczymy do organizmu, w czasie trawienia udaje nam się spalić zaledwie 10 kcal. A co do tłuszczy, na ich strawienie potrzebujemy o wiele mniej energii. Natomiast najlepsze w spalaniu kalorii okazało się białko, żeby strawić 100 kcal białka, będziemy potrzebowali nawet około 30 kalorii.

Wniosek jest jeden – jeżeli poważnie myślimy o pozbyciu się zbędnych kilogramów, w naszej diecie powinno przeważać białko.

 

Co zjesz to strawisz

– tu jednak nie jest tak kolorowo

Przedstawię wam to w jak najprostszy sposób. Z żołądka jedzenie dociera do jelita cienkiego, które dzięki swoim gąbczastym ścianą wchłania składniki odżywcze. Lecz od 4 do 10% z nich przedostaje się przez nie i nie zostaje wchłonięte- na przykład tłuszcze szybko dostają się do ścianki jelit. Natomiast w sprawie białek sprawa wygląda troszkę inaczej, ponieważ te pochodzenia zwierzęcego są lepiej strawne niż roślinne.  Błonnik, który występuje w niektórych złożonych węglowodanach takich jak warzywa i produkty pełnoziarniste, blokuje wchłanianie kalorii.  A teraz ustalmy, że brokuł  ma tyle samo kalorii co wafelki w czekoladzie, i co?  Proces trawienie będzie wyglądał tak samo? Właśnie, że nie , bo błonnik w brokułach sprawi, że warzywa dostarczą mniej energii, ale więcej witamin i minerałów.

 

Jedzenie o niskiej zawartości kalorii pomoże Ci spalić więcej

– Nie za każdym razem

Niskokaloryczne produkty, które były już przetworzone  mogą się okazać mało wartościowymi przy odchudzaniu. Każdy wie, że ograniczenie cukru wydaje się być najprostszym sposobem zmniejszenia ilości kalorii, lecz musimy uważać bo producenci żywności zastępują cukier sztucznymi słodzikami, które maja złe działanie przy odchudzaniu. Ale nie rezygnuj z naturalnego cukru, ponieważ jest on przydatny dla organizmu, jedz owoce i warzywa.

 

Ćwicz a spalisz więcej kalorii

– niekoniecznie

Może i nie wiecie ale dużą część kalorii spala się w stałym tempie, przez 24h napędzając życiowe procesy. Potrzebujesz do tego około 50% dostarczonej z pożywienia energii. Te funkcje to regeneracja- wymiana starych komórek  na nowe, transport tlenu jak i gojenie się ran, oddychanie i tak dalej. Ale teraz zastanów się jakie czynności wykonujesz codziennie? Chodzisz na spacery, uprawiasz sex, biegasz od sklepu do sklepu, wchodzisz po schodach, przygotowujesz posiłki dla całej rodziny.

Wniosek: Nie trzeba chodzić na siłownie, żeby pozbyć się kilku zbędnych kilogramów, wystarczy zdrowo jeść i nie siedzieć całymi dniami na kanapie.