Jak oszukać głód

Głód chwyta zwykle po 2-3 godzinach od ostatniego posiłku. Objawia się skurczami żołądka, który  zaczyna burczeć. Jeśli zaglądasz do lodówki po kolacji , to raczej zachcianka , a nie głód .

Głód jest Twoim największym wrogiem w czasie odchudzania. Gdy Cię dopadnie, Twoja silna wola słabnie. Zamiast postanawiać, że jutro znów podejmiesz walkę, lepiej poznaj swojego wroga, a potem go przechytrz.

 

Głód jest jednym z pierwotnych popędów człowieka, który pozwalał utrzymać się mu przy życiu. A to oznacza, że jego siła jest ogromna. Zatem wybacz sobie od razu, jeśli w ostatnim czasie wiele razy przegrałeś walkę z nim, co w konsekwencji znów zaprowadziło Cię o północy do lodówki. Nie rozpoczynaj swojej walki z głodem od stawiania na tzw. Silną wolę. Bo szybko może się okazać, że silna wola znów okazała się za słaba, co Twoje ciało przypłaci oponką tłuszczu, a sumienie wyrzutami. To co powinieneś zrobić na samym początku, to dokładna analiza przeciwnika. Jego sposobu działania oraz sytuacji, w których uderza najsilniej. Gdy to wszystko już będziesz wiedzieć, pokaż przeciwnikowi, że istnieje jeszcze coś takiego jak spryt, który wykorzystuje jego słabe punkty.

 

 

Dwa rodzaje głodu

Musisz wiedzieć, że tak naprawdę istnieją dwa rodzaje głodu: jeden to głód fizjologiczny, który rzeczywiście pojawia się w momencie ,w  którym Twojemu organizmowi zwyczajnie brakuje energii. Drugi to głód psychologiczny, który rodzi się pod wpływem działania bodźców : wzroku, zapachu, stresu czy w końcu złych nawyków. O ile z pierwszym rozprawiamy się zwykle dość szybko, by nie powiedzieć – niezauważenie, o tyle z drugim mamy zdecydowanie większy problem.

Co oznacza głód

Głód to taki stan, który ma Cię informować, że nastąpi u Ciebie chwilowy kryzys energetyczny. Dlatego czujesz się bardziej ospały, czasem boli Cię głowa, a czasem przeciwnie – jesteś nerwowo pobudzony. Tyle na zewnątrz. W środku dochodzi do spadku glukozy, aminokwasów i kwasów tłuszczowych we krwi, co mocno przyspiesza całą elektrykę : w podwzgórzu, czyli w miejscu w mózgu odpowiedzialnym za uczucie głodu, neurony zachowują się tak, jakby miały ADHD. Są mocniej pobudzone i wspólnie z kora mózgową działają na ośrodek głodu. Oprócz tego metabolizm zaczyna zwalniać, podwyższa się poziom greliny, zwanej hormonem głodu, a temperatura ciała zaczyna spadać. Jeśli tego kryzysu nie opanujesz, czyli zwyczajnie czegoś nie zjesz, może dojść do sytuacji awaryjnej. A jak coś się psuje to przestaje działać. Twój organizm też może zacząć odmawiać posłuszeństwa , co odczujesz w pierwszej kolejności jako osłabienie. Oczywiście organizm człowieka musiał przyzwyczaić do różnych warunków, więc jest gotowy na różnego rodzaju awarie. Wtedy wykorzystuje plan B, czerpie energię z zapasów, czyli robi to, co w czasie odchudzania jest kluczowym momentem. I dodatkowo mocno spowalnia tempo przemiany materii. Jak jest kryzys, to przecież trzeba oszczędzać, zatem i Twój organizm musi zachować energię na gorsze czasy.

 

Głód psychologiczny

To jest Twój najsilniejszy przeciwnik. Rodzą go różne bodźce z zewnątrz i złe nawyki. Na przykład ten, że po głównym daniu powinieneś zjeść deser. Błąd ! Deser musisz traktować jako posiłek, a nie dodatek do posiłku. Głód psychologiczny dopada gdy oglądasz jak ktoś gotuje, lub idziesz ze znajomymi do restauracji. Dobre zapachy, atmosfera mocno pobudzają wyobraźnię. Doświadczenie pokazuje, że pobudzenie jest silniejsze wówczas gdy jesteś, głodny fizjologicznie. Gdy jesteś syty to Twoja wrażliwość na zapachy i smaki zostaje utemperowana. To znaczy, że oszukując głód fizjologiczny, zmniejszasz znaczenie głodu psychologicznego.

 

Jak oszukać głód

Wypij szklankę ciepłej wody, najlepiej z cytryną. Ciepła woda, wypełniając żołądek, na jakiś czas oszuka receptory w żołądku, które później wyślą do podwzgórza informację –jestem głodny. Sok z cytryny doda smaku i podkręci spalanie kalorii.

Umyj zęby, trudno powiedzieć, czy jest jakieś naukowe uzasadnienie tego uniku, ale jest to przetestowane i faktycznie działa. Być może to zasługa mięty, albo faktu, że jak już umyłeś zęby to szkoda Ci jest znowu brudzić. Tak czy owak warte zastosowania.

Temperatura ma znaczenie, gdy wychłodzisz organizm, mocniej odczuwasz głód. Im zimniej tym więcej jesz im cieplej tym mniej.

 

Głód społeczny

Są sytuacje, które przeczą podstawowemu mechanizmowi głód –sytość. Jeśli biesiadujesz gdzieś przy stole z przyjaciółmi i czujesz się świetnie, to choć nie jesteś głodny, możesz nadal sięgać po jedzenie. Odwrotnie jest, gdy będąc w nieznanym kraju, nie czujesz się komfortowo, zaglądając do menu. Wówczas możesz odmówić, będąc nawet kilka godzin bez jedzenia.