Dieta śródziemnomorska

Będąc przy temacie diet dla zdrowia, moim błędem byłoby nie wspomnieć o diecie, która jak mówią najlepsi specjaliści świata, nie jest jednym z restrykcyjnych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów a raczej bardzo zdrowym sposobem odżywiania się. Chodzi tutaj o potocznie nazywaną, od regionu w którym jest najpowszechniejsza – dieta śródziemnomorska. Kiedy przyjrzymy się mieszkańcom regionu Morza Śródziemnomorskiego, zauważyć można, że raczej nie mają oni problemów z układem krążenia. Przerzucając się na zdrowy tryb życia, warto wprowadzić do swojej diety elementy z diety śródziemnomorskiej. Prócz ogólnej poprawy naszego zdrowia możemy również utracić kilka kilogramów.

Do głównych założeń diety śródziemnomorskiej należy przede wszystkim zjadanie ryb, najlepiej jak najczęściej a także drobiu. Wskazane jest aby unikać czerwonego mięsa. Nie należy zapominać również o codziennym spożywaniu owoców i warzyw – które spożywane powinny być najlepiej w postaci surowej, jednak dopuszcza się również spożywanie gotowanych. Kolejną rzeczą o której powinno się pamiętać to orzechy, produkty mleczne i pełnoziarniste. Nie wiem jak wam, ale mi osobiście zdrowa dieta kojarzy się raczej z daniami niskotłuszczowymi, gotowanymi, duszonymi, nawet pokuszę się o stwierdzenie bezsmakowymi, generalnie z potrawami takimi,  w których tłuszczu unika się jak ognia. Przeczytałem niedawno pewien artykuł właśnie o sposobie odżywania mieszkańców regionu Morza Śródziemnomorskiego i ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że spożywają oni o wiele więcej tłustych potraw niż np. Polacy. Dowiedziałem się również z niego, że to z tłuszczu pochodzi aż ¾ energii w tej diecie. Jednak ważne jest to, że raczej nie używa się tam oleju – oliwa z oliwek króluje w każdej kuchni. W dużej części potraw pojawiają się takie przyprawy jak zioła prowansalskie czyli między innymi bazylia i oregano, potrawy posiadają również duże ilości czosnku i cebuli, które nie tylko dają daniom niezwykły smak, ale posiadają dobrze znane nam właściwości przeciwbakteryjne. Dzięki odpowiedniemu komponowaniu posiłków  w tym sposobie odżywiania, nasz organizm dostaje odpowiednią ilość witamin i minerałów. Zauważyłem również, że w daniach z tej diety bardzo często pojawia się makaron. Duża część osób – muszę przyznać, że ja również – uważa makaron za tuczący, jednak gdy podawany jest z chudym mięsem, rybą czy warzywami, bez tłustych sosów, nie posiada on aż takich właściwości.

 

A to pewnie was zaciekawi, wiecie, że Włochy ustanowiły rekord świata w osobach, które przekroczyły 100 lat życia? Ten sukces włochów związany jest głównie z dietą śródziemnomorską, zawiera ona bardzo dużo przeciwutleniaczy z warzyw i owoców oraz jak wiadomo z czego słyna włochy, czerwonego wina. Do tego wszystkiego musimy dołączyć trochę jagnięciny bądź baraniny.

Lokalne produkty :

Wieprzowina, Jagnięcina, Fenkuł (koper włoski), Pomidory, Grzyby, Szparagi, Owoce i Warzywa oraz podstawa – wino.