Dieta niskocholesterolowa

Kolejnym artykułem z zapowiadanej wcześniej krótkiej serii o dietach dla zdrowia a nie dla utraty kilogramów poświecę diecie niskocholesterolowej, czyli diecie dla osób które niestety cholesterol mają za wysoki. Myślę, że każdy z nas posiada jakąkolwiek wiedzę na temat tego zjawiska ale w kwestii przypomnienia napiszę Wam negatywne skutki wysokiego cholesterolu. Niewątpliwie zaliczyć możemy do nich nadciśnienie, które prowadzić może do zawałów serca, może to być miażdżyca czy nadwaga. Przeglądając przeróżne materiały dotyczące zdrowia natknąłem się na informację, że wysoki poziom cholesterolu, tak samo jak cukrzyca o której rzecz jasna już pisałem, uznawany jest za chorobę cywilizacyjną! Samo to określenie pokazuje, jak potężnym zjawiskiem w skali całego świata jest ten problem… Cholesterol generalnie trafia do nas dwoma źródłami – pierwsze to oczywiście ze spożywanych przez nas pokarmów, a drugi to po prostu ten, który wytwarzany jest przez nasz organizm. Muszę w tym miejscu powiedzieć, że cholesterolu, który wytwarza nasz organizm nie da się wyeliminować całkowicie, ponieważ mimo tego, że jego nadwyżka jest bardzo szkodliwa, jest on potrzebny w organizmie. Natomiast zmniejszanie jego poziomu jest możliwe dzięki zmniejszeniu jego przyjmowania wraz z pokarmami  a także – niestety bardzo często w głównej mierze – za pomocą środków farmakologicznych.

Główne założenie dietetyków

Jeżeli chodzi o dietę obniżającą cholesterol to „zdrowa dieta”… Oczywiście wiadomo, że mało nam to mówi. Według współczesnych dietetyków, dietą która jest najbardziej ze wszystkich zbliżona do tej właśnie „ zdrowej” jest dieta śródziemnomorska i tak się składa, że wcześniej również już o niej pisałem, dlatego możecie do tego artykułu także zajrzeć 😀

Głównymi przyczynami podwyższenia cholesterolu są:

Głównie stres i brak ruchu a także kawa, duże ilości palonych papierosów czy środki antykoncepcyjne u kobiet. Najważniejsze założenie diety dla osób z tym problemem to ograniczenie jak najbardziej się da tłuszczu pochodzenia zwierzęcego! Nie oznacza to jednak eliminacji całkowitej. Tłuszcze te powinny być zamieniane na tłuszcze nienasycone a także nie powinny być łączone, o ile się pojawiają, z cukrami. Generalnie chodzi o to aby niektóre, choć często bardzo smaczne, to tak samo bardzo niezdrowe składniki pokarmowe zamienić na te, które są zdrowsze. Chodzi tutaj o takie elementy jak boczek, parówki czy inne podroby i tłuste wyroby mięsne zamienić na chudą wędlinę, i chude mięso a także na różnego rodzaju ryby. Kolejna ważna rzecz to unikanie potraw, które są smażone na smalcu, oleju słonecznikowym czy też maśle i margarynach. Jeżeli już nie możecie zrezygnować ze smażenia, to róbcie to na oliwie z oliwek czy oleju rzepakowym. Jednak w sytuacji, kiedy cholesterol jest naprawdę dużo za duży należy całkowicie zrezygnować z potrwa smażonych i przekonać się do dań gotowanych, duszonych i pieczonych! Oczywiście jeżeli chodzi o pieczywo, to warto białe zamienić na ciemne, masło warto odstawić na rzecz margaryny, która powinna być także spożywana w niedużych ilościach. Muszę dodać także, że jajka dla osób z podwyższonym poziomem cholesterolu nie są wskazane, dowiedziałem się, że według specjalistów jedno tygodniowo to maximum. Dietę w takiej sytuacji warto wzbogacić o warzywa, owoce, zboża zawierające błonnik a także niewielkie ilości nasion strączkowych oraz orzechów.