Dieta makrobiotyczna

Witajcie! Dziś, po weekendzie chciałbym przedstawić Wam kilka najważniejszych informacji dotyczących diety makrobiotycznej. Dieta makrobiotyczna w zasadzie w całości oparła swoje podstawowe założenia na regułach, które zgodne są z prawami natury. Pomyślicie teraz o co chodzi? Chodzi o to, że wszelkiego rodzaju składniki pokarmowe, które są zjadane na takiej diecie w całości lub w większej części powinny być zjadane tylko i wyłącznie w stanie naturalnym – tak więc chodzi o to, aby były one jak najmniej poddawane przetwarzaniu oraz obróbce termicznej – oczywiście najlepiej, gdyby przed jedzeniem w ogóle tego nie robić!

U podstaw diety makrobiotycznej należą przede wszystkim produkty pełnoziarniste to znaczy – brązowy ryż, makarony, kasze oczywiście grube, chleby i mąki razowe oraz ziarna i wszelkiego rodzaju produkty zbożowe. Jeżeli chodzi o produkty wysokobiałkowe,  pochodzenia zwierzęcego czyli zsiadłe mleko, ryby, twarogi czy kefiry, powinny one być jedynie dodatkiem do tej diety. Połowę takiej diety powinny stanowić warzywa a także owoce. Najbardziej polecaną grupą roślin są rośliny zielone czyli kapusty, brokuły, brukselka, rzeżucha oraz przeróżne zioła. Wcześniej pisałem, że pokarmy powinny być jak najmniej poddawane obróbce termicznej – w diecie makrobiotycznej bardzo ważnym elementem jest wyeliminowanie smażenia, pokarmy jeżeli już są poddawane jakiemuś przetwarzaniu, to najlepiej jest to robić za pomocą duszenia lub pieczenia w piekarniku.  Jak w każdej diecie, również w diecie makrobiotycznej ważne jest ograniczenie, a najlepiej zaprzestanie spożywania alkoholu oraz produktów z białek mąki. W diecie tej, bardzo ważne jest również to aby nie łączyć węglowodanów z białkami!

Na przykładzie jadłospisu podanego poniżej możecie mniej więcej zobaczyć jak powinno wyglądać komponowanie posiłków na takiej diecie:

1. Śniadanie: sok z warzyw, wybieramy jakie chcemy ale mogą to być np. marchewka z selerem oraz dodatkiem jabłka, na Drugie śniadanie można sobie zrobić surówkę warzywną biorąc pomidora, zieloną sałatę i rzodkiewkę, na Obiad gotowane na parze warzywa a na Kolację owoc lub sałatka z dwóch owoców – np. jabłkowo – truskawkowa.

2. Śniadanie: sok marchwiowy, płatki owsiane z jogurtem i jabłkiem, Obiad:  jabłka zapiekane z brązowym ryżem z sosem jogurtowo – owocowym, podwieczorek: owoc, Kolacja pieczywo pełnoziarniste z twarożkiem.