Dieta makrobiotyczna

Jest to dieta niskotłuszczowa, bogata w błonnik, który jest głównym składnikiem diety wegetariańskiej i składa się głównie z wszelkiego rodzaju ziaren, zbóż i warzyw gotowanych.

Naukowcy udowodnili, że jest ona skuteczna w leczeniu raka. Dieta składa się głównie z warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych dlatego, jest to związane z  niższym ryzykiem na złapanie innych groźnych chorób. Jednak może ona prowadzić do złego odżywiania, jeśli nie jest odpowiednio zaplanowana. Niektóre starsze, wersje diety mogą faktycznie stanowić zagrożenie dla zdrowia. Prowadzone są badania zmierzające do sprawdzenia, czy makrobiotyczna dieta może odgrywać rolę w zapobieganiu powstawania chorób nowotworowych.

Dieta makrobiotyczna w dzisiejszych czasach składa się z 50 do 60 procent ekologicznych pełnoziarnistych ziaren, 20% do 25% ekologicznych uprawianych owoców i warzyw, a 5% do 10% zupy z warzyw, wodorostów, ziarna, fasola, i miso. Inne elementy mogą zawierać okazjonalne porcje świeżej białej ryby, orzechy, nasiona, pikle, azjatyckie przyprawy. Wczesne wersje diety wykluczały wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Zwolennicy wciąż zniechęcają do produktów mlecznych takich jak: jajka, kawa, cukier, pobudzające i aromatyczne zioła, czerwone mięso, drób i  innej przetworzonej żywności. Niektóre warzywa, takie jak ziemniaki, pomidory, bakłażany, papryka, szparagi, szpinak, buraki, cukinia, i awokado, są można powiedzieć zabronione. Dieta również odradza jedzenia owoców, które nie rosną lokalnie (na przykład, w większości w Stanach Zjednoczonych i Europie, banany, ananasy i inne owoce tropikalne).

Ta dieta zaleca również konkretne sposoby gotowania żywności. Garnki, patelnie, sztućce powinny być wykonane tylko z niektórych materiałów, takich jak drewno, szkło, ceramika, stal nierdzewna. Ludzie, którzy praktykują dietę zwykle nie gotują w mikrofalach lub nie korzystają z energii elektrycznej, ani nie spożywają produktów mocno przetworzonych. Dieta makrobiotyczna może się nieco różnić w zależności od wieku osoby, płci, poziomu aktywności fizycznej i klimatu. Chociaż wytyczne dietetyczne są tylko jednym z aspektów większego systemu filozoficznego i duchowego, dieta zwraca największą uwagę na Zachodzie.

W diecie brakuje takich ważnych składników jak białko, witamina b12, żelazo, magnez oraz wapno. Brak energii podczas stosowania tej diety może wynikać z niskiej ilości dostarczanego białka.

Zazwyczaj ludzie, którzy są zainteresowani stosowaniem diety szukają zdrowego sposobu odżywiania, które łączy się z fizyczną i psychiczną sprawnością.

 

Wytyczne diety makrobiotycznej:

  • Całe ziarna zazwyczaj stanowią 50 do 60% każdego posiłku. Całe ziarna to brązowy ryż,  jagody, pszenica, jęczmień, proso, żyto, kukurydza, gryka, i inne produkty pełnoziarniste. Płatki owsiane, makaron, chleb, pieczywo, i inne produkty mączne mogą być spożywane sporadycznie.
  • Jedna lub dwie szklanki lub miski zupy dziennie. Miso i shoyu, które wykonane są w wyniku fermentacji soi, są powszechnie stosowane.
  • Warzywa stanowią zazwyczaj 25 do 30% dziennego zapotrzebowania. W jednej trzeciej dziennego spożycia warzyw, mogą one być surowe. W przeciwnym razie, warzywa powinny być gotowane na parze, gotowane, pieczone i smażone.
  • Fasola uzupełnia 10% dziennej racji pokarmowej. Obejmuje to produkty jak: fasola, tofu, tempeh i natto.
  • Produkty zwierzęce. Niewielka ilość ryb lub owoców morza jest zazwyczaj spożywana kilka razy w tygodniu. Mięso, drób, jaja i nabiał są zazwyczaj unikane. Ryby i owoce morza są spożywane z chrzanem, wasabi, imbir, gorczyca, lub startego daikon ma  pomóc organizmowi w  detoksykacji skutków od ryb i owoców morza.
  • Nasiona i orzechy można jeść z umiarem. Nasiona i orzechy mogą być lekko prażone i solone solą morską lub Shoyu.
  • Lokalne owoce mogą być spożywane kilka razy w tygodniu. Są to: jabłka, gruszki, brzoskwinie, morele, winogrona, jagody, melony i inne owoce. Owoce tropikalne, takie jak mango, ananasa i papai są zazwyczaj unikane.
  • Natomiast desery są dozwolone z umiarem, około dwóch do trzech razy w tygodniu. Zawierają naturalnie słodkie produkty, takie jak jabłka, dynia, fasola i suszone owoce. Mogą być stosowane naturalne środki słodzące, takie jak syrop ryżowy, słód jęczmienny. Cukier, miód, melasa, czekolada, chleb świętojański, i inne środki słodzące, najlepiej jak będziemy je unikać.
  • Gotować najlepiej na oleju roślinnym. Jednym z najbardziej powszechnych olejów używanych jest ciemny olej sezamowy. Inne oleje polecane to lekki olej sezamowy, olej kukurydziany i olej z nasion gorczycy.
  • Przyprawy i przyprawy korzenne m.in. z naturalnej soli morskiej, Shoyu, brązowy ryż ocet, ocet Umeboshi, śliwki Umeboshi, startego imbiru, fermentowane pikle, prażone ziarna sezamu, pieczonego wodorostu i pokrojonej szalotki.

Wytyczne dietetyczne są indywidualnie w oparciu o takie czynniki jak klimat, pory roku, wieku, płci, aktywności i potrzeb zdrowotnych.