Dieta dla osób z nadczynnością tarczycy

Witajcie! Było już o cukrzycy, o diecie dla osób z za dużym ciśnieniem, teraz czas na coś dla osób mających problemy z nadczynnością tarczycy. Nadczynność tarczycy jest kolejnym ze stanów chorobowych, związanych z metabolizmem – dokładnie jest to stan, którego wynikiem jest niestety zbyt duża (nadmierna) produkcja hormonów tarczycy. Tarczyca jest gruczołem, produkującym trójodotyroninę zwaną T3 oraz tyroksynę zwaną T4. Są to hormony odpowiedzialne przede wszystkim za dojrzewanie, nasz wzrost, wytwarzanie energii a co za tym idzie ciepła, za regulację naszego metabolizmu, do ich zadań należy również przemiana węglowodanów i synteza białek. Zwiększenie produkcji tego hormonu może prowadzić do zaburzeń, które mogą przybrać postać zarówno nerwowości i niepokoju jaki osłabienia, bezsenności a także zaburzenia koncentracji, zmniejszenia się wagi a także również ważne – do przyspieszenia akcji serca i powiększenia się gruczołu tarczycy. Jak przy większości chorób oczywiście i w nadczynności tarczycy podstawą leczenia są środki farmakologiczne czyli potocznie mówiąc leki. Jednak dieta w tym przypadku jest równie ważna ponieważ wspomaga ona działanie leków i ma na celu dostarczenie zwiększonej ilości witamin, białka a także energii.
Jeżeli chodzi o samą dietę, dla osób mających problemy z hormonami tarczycy powinna ona być oparta na pięciu regularnie zjadanych posiłkach, w odstępach średnio co 3 godziny. Każdy posiłek powinien być uzupełniany dużą ilością płynów – najlepiej żeby była to woda niegazowana, może być również herbata ale raczej nie słodzona. Jeżeli chodzi o składniki pokarmowe – największą część tej diety powinny stanowić węglowodany ale te, które posiadają niski indeks glikemiczny – przykładowo mogą to być pieczywa pełnoziarniste czy warzywa. Ważne jest również spożywanie kwasów tłuszczowych a także spożywanie produktów bogatych w pełnowartościowe białko – do tej grupy zaliczamy między innymi: przetwory mleczne, chude mięso czy jaja.

Przy diecie dla osób z nadczynnością tarczycy nie powinno się zapominać o produktach, które bogate są w witaminę A. Jeżeli chodzi o tę grupę produktów, warto wymienić tutaj marchew, paprykę czy pomidory a z owoców brzoskwinie. Bardzo ważne są również witamina C – którą najlepiej spożywać w postaci owoców cytrusowych a także witamina B1, którą zawierają kasze i produkty pełnoziarniste.
Radzę pamiętać również o tym, że produkty takie jak brukselka, kapusta, brokuł czy drobna rzodkiewka – powodują wzrost wola, dlatego też zaleca się ich unikanie.
Dania powinny być lekko strawne, stąd też zaleca się oczywiście unikanie smażenia, a przygotowywanie dań raczej gotowanych lub duszonych czy też pieczonych.