Dieta dash

Zacznę dzisiaj cykl postów dotyczących diet, które związane są nie ze zrzucaniem czy nabywaniem kilogramów, ale takich, które mają swoje efekty przynosić jeżeli chodzi o nasze zdrowie.  Niektóre osoby marzą o pięknej zgrabnej sylwetce i w tym celu poszukują odpowiednich diet, które mają na celu modyfikację wagi, inne z kolei poszukują takich które pomogą im np. utrzymać odpowiedni poziom cukru  (wcześniej były już posty o cukrzycy i diecie cukrzycowej), unormować cholesterol czy ciśnienie, poprawić pracę wątroby czy takie, które zgodne są z naszą grupą krwi.

Pierwszą dietą, nie licząc wcześniej omawianej diety cukrzycowej, będzie dieta DASH, czyli dieta, która ma na celu obniżenie ciśnienia oraz regulację i pomoc pracy serca. Dieta Dash, została opracowana przez naukowców amerykańskich, którzy to podzielili wszystkie produkty spożywcze na kilka grup, a dokładniej na osiem. I tak, odpowiednią każdą z tych grup, można zjadać przypisaną ilość w ciągu jednej doby.  Ten sposób odżywiania się opiera się w szczególności na warzywach i owocach oraz produktach zarówno pełnoziarnistych jak i również mlecznych – jednak nisko tłuszczowych. W ciągu dnia dozwolone jest spożywanie między 1600 a 2000 kalorii. Jeżeli chodzi o ilość posiłków to określona jest ona jako sześć niewielkich. Jak wykazują najnowsze badania dieta Dash, zaczyna przynosić efekty, czyli zaczyna obniżać nasze ciśnienie już po dwóch tygodniach od jej rozpoczęcia. Wiadome jest jednak to, że im większy problem mamy z ciśnieniem, tym być może dłużej będziemy oczekiwać na efekty. Przy diecie obniżającej ciśnienie pamiętać należy o unikaniu mocnej kawy a także o tym, że dozwolona ilość soli to zaledwie pół łyżeczki – choć idealnie byłoby gdyby obu tych rzeczy w diecie nie byłoby w ogóle. Coraz częściej za granicą zauważyć można sytuację, w której lekarze zamiast leków obniżających ciśnienie, proponują chorym przejście na dietę Dash – jednak należy pamiętać o tym, że lekarstw nie możemy odstawiać sami!!

 

A oto przykładowy jadłospis dla tej diety:

Śniadanie: pieczywo pełnoziarniste z dżemem owocowym, banan, płatki owsiane z mlekiem a także zielona herbata

2 śniadanie: szklanka soku pomarańczowego z pieczywkiem chrupkim, które może być podane z wędliną i warzywem

Obiad: zupa koperkowa, a na drugie danie grillowana pierś z kurczaka z kaszą gryczaną

Podwieczorek: koktajl z dowolnych owoców z ziarnami sezamu

Kolacja: brokuł gotowany z pomidorem i pieczywem chrupkim, zielona herbata

2 kolacja: chudy twaróg ze szczypiorkiem i ogórkiem